Cikkszám: GTC24_7

 

Univerzális vonóhorog elektroszett 7 tűs dugalj bekötéssel, irányjelző visszajelző funkcióval.


Megfelelően működteti a vontatmány :

- irányjelző       bal és jobb oldali

- helyzetjelző    bal és jobb oldali

- féklámpa

- ködlámpa                             áramköreit.

 

Alkalmazása szükséges a CAN bus-os ill. check-controll-os elektromos hálózatú autóknál vonóhorog felszerelés esetén.


 

Az újabb fejlesztésű (általában a 2000-es évek elejétől forgalomba került, prémium márkák esetében még korábbi) autókban sok elektronikus egység van (BSI, motorvezérlő egység, ABS, ESR, ESP, klímavezérlő egység, audio és kényelmi rendszerek vezérlőegységei stb...) amik CAN / LIN hálózatba szervezve működnek.

 

Ezek védelme, valamint a kifejezetten a gépkocsi lámpák áramellátására méretezett vékony keresztmetszetű vezetékek túlterhelésének és ezáltal túlmelegedésének megakadályozása miatt csak az erre a célra készített elektronikus egységekkel csatlakoztathatók szakszerűen utánfutók ill. lakókocsik az autó elektromos hálózatához.

 

Az üzemeltetés során esetlegesen bekövetkező

  • túlterhelés   pl. szabálytalanul egy vezetékre kötött bal és jobb helyzetjelzőjű utánfutó csatlakoztatása

  • zárlat          pl. tolatáskor vagy belecsúszásból eredő utánfutó hátsólámpa törés

okozta meghibásodástól is védeni kell ezeket az autókat.

 

 

Ezért a régebben alkalmazott módszer, az autó lámpahálózatára közvetlenül csatlakoztatott utánfutó bekötés már nem alkalmazható.

 


 

A vonóhorog elektroszett alkalmas:


izzós, LED izzós és LED lámpás utánfutók elektromos csatlakoztatására hagyományos (ISO 1724) 7 tűs dugalj bekötéssel.

 

Megfelelően működteti a vontamány:

irányjelző       bal- és jobb

helyzetjelző    bal- és jobb

féklámpa

ködlámpa


áramköreit.

 

Elvi bekötési rajz:

 

A kép nagy méretben való megtekintéséhez kérjük kattintson a képre.

 

A GTC-7 vonóhorog elektroszett egy


 

  • programozott mikrokontrolleres modulból,

  • a hozzátartozó kábelkötegből és a beszereléshez szükséges tartozékokból,

  • ISO 1724 szerinti 7 tűs vízmentes műanyag dugaszolóaljzatból és

  • leírásból áll

 

Képek az E-szett-ről:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.


  • Az elektroszett alkalmas a 12V-os negatív testelésű gépjármű vontatmányának elektromos csatlakoztatására. Beszerelhető CAN / LIN bus-os, multiplexes check-controlos, pulzáló feszültségű (PWM) rendszerekhez is. Az autó hagyományos lámpa áramköreihez kapcsolódik, az autó vezérlőegységeihez nem, így azokban hibát nem okoz !
  • Az utánfutó lámpáinak áramellátását külön kiépített táp áramkörről látja el, a gépkocsi lámpák vezetékeit max 1 mA nagyságú vezérlőjelekkel terheli, a kommunikációs adatátviteli rendszerhez nem kapcsolódik.
  • Az elektronikus egység nyugalmi áramfelvétele ~ 0,5 mA.
  • Utánfutó csatlakoztatása után automatikusan érzékeli a kapcsolatot és a lámpák bekapcsolásával leteszteli annak

-  irányjelző,

-  fék,

-  helyzetjelző,

-  köd                    lámpáit,                    és a leválasztásig folyamatosan ellenőrzi azokat.

 

  • Megvédi a gépjármű villamos hálózatát és elektronikus egységeit a vontatmány felől érkező elektromos túlterhelés és zárlat ellen.
  • Visszajelzi az utánfutó irányjelzőjének működését és meghibásodását izzós és LED-es utánfutólámpa esetén is !!
  • Feladathelyesen működteti az utánfutó fék és helyzetjelző lámpáit csökkentett (PWM) és folyamatos feszültségű jel mellett is.
  • Utánfutó féklámpáinak meghibásodását a fékpedál lenyomásakor hanggal jelzi, 40 mp-nél hosszabb működtetés esetén a féklámpák villogó módra váltanak.
  • Helyzetjelző lámpák áramköreinek meghibásodását ( bal ill. jobboldali áramkörök hiányát ) a világítás bekapcsolásakor 2 alkalommal hanggal jelzi.
  • Utánfutó ködlámpát - amennyiben az utánfutón van működőképes ködlámpa - az autó hátsó ködlámpájának bekapcsolásakor az autó ködlámpájának leválasztásával működteti.
  • Tolatóradar működését ( bekötés esetén ) a fékpedál megnyomását követő 1 percig leválasztja amíg a csatlakozás fennáll.
  • Az elektronikus egység saját biztosítékának kiégését bármelyik fogyasztó bekapcsolásakor hanggal jelzi.


     

     

    • A kábelköteget a mellékelt bekötési rajz szerint   áramtalanított állapotban (ügyelve a rádió és egyéb kódok megjegyzésére !!!)  színhelyesen csatlakoztassa a gépkocsi villamos hálózatához és a 7 tűs dugaljhoz!
    • A rádiós kapcsolatú gyújtáskulcsokat a szerelés idejére az autótól min. 15 m-es távolságra vigye el !
    • A vezetékcsatlakozásokat a jó érintkezés végett forrasztással készítse el !
    • Szerelési munka a tápáramkör kiépítésén kívül általában csak a gépkocsi hátsó részénél történik. A gyújtáskapcsoló előtti (+30) állandó tápfeszültséget - akkumulátortól vagy biztosítéktáblától – a mellékelt 1,5 mm2 keresztmetszetű vezeték kiépítésével kell biztosítani a feszültségesés elkerülése végett, melyet (a rácsatlakozás helyén) 15 A-es biztosítékkal kell biztosítani !
    • Az elektronikus modult a jármű belsejében vízmentes helyre - csatlakozóval lefelé – ragassza fel !

     

    • Helyzetjelző és féklámpa funkciók bekötése:

    - Mindkét funkció bekötése az autó hátsó lámpákhoz menő vezetékre csatlakozással (azok elvágása nélkül) történik.


    - A helyzetjelző lámpa jelvezetékeket a parklámpa funkcióval (kivett gyújtáskulcs mellett irányjelző bekapcsolva) rendelkező   autóknál arra a vezetékre csatlakoztassa amelyekről ilyen esetben az autó helyzetjelzője is működik.

    - Azoknál az autóknál, amelyeknél a helyzetjelző és a féklámpa csak közös vezetékről működik, a fék és a helyzetjelzőlámpa jelvezetékeit is a közös vezetékre kell kötni, az elektronika feladathelyesen fogja a fék  ill. helyzetjelzőket kapcsolni a vontatmányon. Vannak autók pl.: BMW, Škoda stb. ahol olyan helyzetjelző izzó is van, amelyik 12V-ról és olyan is, amelyik csökkentett feszültségről működik, ilyenkor célszerű a féket a csökkentett, míg a helyzetjelzőt a 12V-os szálra kötni.

    - Azoknál az autóknál amelyeknél a hátsó ajtón és a karosszérián is van helyzetjelző és/vagy féklámpa, (pl. Volvo XC60, Audi Q7) ügyeljen arra hogy a lecsukott ajtónál működő vezetékekre csatlakozzon !



    • Irányjelzők bekötése:

    - Az autó hátsó irányjező lámpákhoz menő vezetékek elvágása után a jelvezetékek színhelyes csatlakoztatásával történik.

    - Azoknál az autóknál, amelyeknél a hátsó irányjelzőizzó  kivételekor a  működtető feszültség is megszűnik,  de az irányjelzőkar ismételt működtetésekor vagy a gyújtás le majd visszakapcsolásakor visszatér (pl. VW Passat 05- , VW Golf V Plusz, Seat Toledo 2004-  stb.), a 12 cm-es kötegben levő első irányjelzőkhöz menő zöld ill. sárga vezetékeket is be kell kötni!

    - Azoknál az autóknál, amelyeknél a hátsó irányjelzőizzó  kivételekor a  működtető feszültség is megszűnik,  és az irányjelzőkar ismételt működtetésekor vagy a gyújtás le majd visszakapcsolásakor sem – csak 8-10 perc múlva - tér vissza (pl. pl. Citroën Jumpy 2007-, Berlingo 2008-, Peugeot Expert 2007-, Partner 2008-, FIAT Scudo 2007- stb.), az autó irányjelző vezetékeit nem kell elvágni és csak a sárga és a zöld jelvezetékeket kell rácsatlakoztatni. Ilyen esetben a meghibásodást a modul csak hanggal jelzi.



    • Ködlámpa bekötése:

    - Az autó bal hátsó ködlámpájához menő vezeték elvágása után a jelvezetékek színhelyes csatlakoztatásával történik.

     

    Tolatóradar leválasztás bekötése: (opció)


      - A tolatóradar működésének vontatás alatti megszakítására szolgálnak a  polaritás független zöld/sárga 12 cm-es kivezetések, amit a mellékelt rajz szerint kell bekötni.


      - Első szenzoros autóknál csak a hátsó szenzorok hangjelző vezetékének megszakításos bekötése javasolt mert a járdával párhuzamos „ orrbehúzásos „ parkolásnál a teljes radar leválasztása megtévesztheti a vezetőt. Ilyenkor a  tolatóradar működését a műszerfali kapcsolóval célszerű kikapcsolni.


      - A leválasztást a fékpedál benyomása indítja és 1 percig tart. Újabb fékezés az időtartamot újraindítja.

      Bekötési lehetőségek:















       

       

       

       

       

      • Riasztó bekötése: (opció)

      - Amennyiben az autó riasztóval felszerelt, lehetőség van a beélesítést követően széthúzott utánfutó csatlakozásával működtetni azt.
      A 12 cm-es kötegben levő fehér vezetéken az utánfutó elektromos kihúzása után kb. 30 másodpercig test (31) impulzus jelenik meg, melynek bekötésével a gk. riasztója vagy távfelügyeleti jeladója működtethető.

      A kábelköteg vezetékeinek szakszerű csatlakoztatása után helyezze be a 15A-es olvadóbiztosítékot. A tápfeszültség megjelenését hangjelzés kíséri.

        • A szerelési munka végeztével először az autó helyzetjelzőjét kapcsolja be kb 1 percre - fékpedál megnyomása nélkül - hogy az elektronikus egység mintavételezéssel meg tudja állapítani a világítás feszültségszintjét (csökkentett PWM ill. teljes fény)! A mért érték tárolásra kerül ami tápfeszültség megszűnésével törlődik ! Ezt a műveletet csak a  tápfeszültségre kapcsoláskor (pl. akkumulátorcsere esetén) egyszer kell elvégezni.

           

           

          Az utánfutó elektromos csatlakoztatásakor az elektronikus egység érzékeli a kapcsolatot, amit egy hangjelzéssel és az utánfutó irányjelzőizzók felkapcsolásával jelez és kb. 20 másodperc múlva (hogy az utánfutó mögé lehessen menni) automatikusan tesztet végez.

          Felvillantja az utánfutó bal,  majd a jobb irányjelzőizzóit, a fék és helyzetjelző lámpáit valamint a ködlámpát (ha van).

          A teszt végeztével amennyiben minden áramkör működőképes úgy hangjelzés nincs.



          Bármelyik áramkör – a ködlámpa kivételével- hiányát hanggal jelzi.

          LED-es utánfutólámpa esetén nem végez tesztet.

           

           

           

          Irányjelzés: megfelelő működés esetén a gk. irányjelző kontroll lámpái normál ütemben villognak és az elektronika két hangszínű hangot ad.

          Az utánfutó irányjelzőizzójának kiégésekor a hangjelzés megváltozásával együtt a kontroll lámpa sűrűbb ütemre vált és az utánfutó aktuális oldali helyzetjelző lámpáit is az irányjelző ütemében villogtatja.

           

          Helyzetjelzők: helyzetjelzőlámpák áramköreinek meghibásodását (bal ill. jobboldali áramkörök hiányát vagy túlterhelését) a világítás bekapcsolásakor 2 alkalommal hanggal jelzi. Ismételt bekapcsoláskor újra kezdődik a hibajelzés.

           

          Féklámpa: 40 mp-nél hosszabb működtetésnél villog, a féklámpa áramkörének meghibásodását a fékpedál lenyomásakor hanggal jelzi.


          Ködlámpa: (hátsó) bekapcsolásakor, a visszatükröződés elkerülése végett, a ködlámpa működését a gk-ról leválasztva az utánfutóra kapcsolja, amennyiben az utánfutón van működő ködlámpa !! Azoknál az autóknál, amelyeknél a ködlámpaizzó áramkorlátozóval védett (pl.: Mercedes Sprinter 2006-, VW Crafter, FIAT Scudo 2007- stb.) az utánfutón csak egy ködlámpaizzó lehet !!

          Biztosíték: kiégését bármelyik fogyasztó bekapcsolásakor hanggal jelzi.

           

           

          • Az utánfutó csatlakozódugó kihúzásakor a leválasztást egy hangjelzés nyugtázza.

           

          • Amennyiben az autó riasztóval fel van szerelve és a csatlakozódugót a riasztó beélesedése után húzzák ki, úgy a rajznak megfelelő bekötés esetén a riasztó vagy távfelügyeleti jeladó működésbe lép.

           

          A Vonóhorog Kft. az értékesítéstől számított 2 (két) éven belül garanciát vállal az általa gyártott utánfutó vezérlőegység hibamentes működésére szakszerű beszerelés és rendeltetésszerű használat esetén. A garancia érvényesítés feltétele a vásárláskor kiállított számla bemutatása !

           

          A Vonóhorog Kft. semmilyen esetben sem felel az általa gyártott utánfutó vezérlőegység hibáiért, amennyiben az szakszerűtlen beszerelésből, nem rendeltetésszerű használatból, szándékos rongálásból vagy gondatlanságból ered.

          Ár: 23 900 Ft